Ibu & Ayah


Assalamualaikum, mil mulakan entri mil dengan memberi salam, tak jawab salam berdosa tau. Lama rasanya mil tak update blog memandangkan sibuk bertugas dengan urusan pelajar baru, seronok jugalah dapat berkenal-kenalan dengan junior baru. 

         Tapi yang membuat mil rasa terharu sepanjang bertugas, bila ada ibu dan ayah sanggup menghantar anak-anak mereka jauh ke seberang laut, bayangkanlah dari semenanjung datang ke sabah. Bukannya naik bas, tapi kapal terbang ditambah lagi dengan harga tambang yang mahal.

          Padahal, bila mil berbicara dengan mereka, rata-ratanya bukanlah dalam kalangan orang yang berada. Tapi atas keinginan melihat anak mereka bersemangat untuk belajar dan mengurangkan rasa rindu kepada mereka, jumlah wang ditolak ke tepi. Besar tak pengorbanan ibu dan ayah kita? Rasanya itu hanyalah sejumlah kecil. 

          Mil faham benar apa makna menjadi seorang anak. Kadang-kadang ibu-ayah kita suka meminta sesuatu perkara, yang pada kita ia agak remeh temeh, buat itu salah buat ini salah. Tapi pada hakikatnya, semua itu dilakukan untuk kebaikan kita. Rasanya, kalau kita lakukan mesti ibu dan ayah kita gembira. Lagipun, Allah s.w.t ada menyebut betapa besar penghargaannya jika kita menyenangkan hati ibu dan ayah kita. 

Ramai yang selalu berpesan, hargailah ibu dan ayah selagi mereka ada. 
Dulu Ibu ada, ada yang nak masakkan dan suapkan makanan....
Dulu Ayah ada, ada yang nak hantarkan ke sekolah ...
Dulu Ibu ada, ada yang nak marah bila buat salah...
Dulu Ayah ada, bila bosan ada yang nak bawa jalan-jalan...
Sekarang... semuanya buat sendiri dan segalanya menjadi kenangan...
Jangan sampai bila mereka sudah tiada lagi, barulah kita sedar dan rindunya kepada mereka. Mudah untuk mil bercakap, tapi semua ini terpulang pada kesedaran diri kita. Apapun, kita jadikan nasihat yang mil dapat ini sebagai satu perkongsian bersama. Hargailah Ibu & Ayah anda!!! 

Think it, Use it ^^ Jangan simpan


35 Orang Pengkritik:

;